Margarida Xirgu

 
inicibiografiavivènciesfotosarxiu familiarlinksbibliografiamail

 

 

118. EDMOND ROSTAND

 

Edmond Eugène Alexis Rostand, va néixer a Marsella (França) el 1 d'abril de 1868, va ser poeta i dramaturg.

Edmond va néixer dins d'una família acomodada, el seu pare Eugène Rostand va ser economista, membre de l'Académie des Ciencies Politiques et Morals de Marsella i en el seu temps lliure: poeta i traductor de Càtulo; el seu avi Alexis-Joseph Rostand (1769-1854) va ser alcalde de Marsella; la seva tia Victorine Rostand va ser poeta; i el seu oncle Alexis Rostand va ser compositor i crític musical. Entre 1878 i 1884 Edmond va cursar estudis en el Marseilles Lycée.

El 1880 el seu pare va dur a tota la família (Edmond, la seva mare i les seves dues cosines) a l'estació termal de moda de Luchon, on es van allotjar en el "xalet Spont", després van viure a "vila Deval" i més tard es va fer edificar la seva mansió "vila Julia" a prop del Casino. Edmond Rostand va passar 22 estius a Luchon amb la seva família. A l'acabar els seus estudis a Marsella, va iniciar estudis de literatura, història i filosofia en el Collège Stanislas de París i a continuació va cursar la carrera de dret a l'Universitat de París, tal com desitjava el seu pare. El 1886 en la línia pirinenca del tren cap a Montréjeau, a prop de Luchon, el seu pare es va trobar amb Mme. Lee i la seva filla Rosemonde i les va convidar a prendre el te a Luchon, a vila Julia. Així és com Edmond Rostand va conèixer a Rosemonde Gérard nascuda el 5 d'abril de 1871 a París, néta d'un mariscal, tres anys menor que ell i que encara que era poetessa, presentava un bon partit per pertànyer a una família rica. Edmond Rostand va iniciar aviat amb ella una relació amorosa, en la qual es van enviar i van intercanviar molts versos.

Edmond Rostand va participar el 1887 en el concurs organitzat pel seu pare, a l'Académie des Arts et des Lettres de Marsella, aconseguint el primer premi. També el 1887 va escriure els assaigs en prosa "Deux romanciers de Provence: Honoré d'Urfé et Émile Zola" i "Le costume du petit Jacques". En aquesta època va publicar poemes i assaigs a la revista literària "Mireille". El 1888, amb el seu amic Froyez, periodista parisenc, van anar a la carrera de Moustajon i van decorar el seu equipatge amb abundància de flors que van trobar en els camps propers. Ambdós van causar sensació davant d'un establiment de moda, el cafè Arnative, i van improvisar a la seva terrassa amb els seus amics una alegre batalla de flors. Així és com va néixer el primer passeig florit anomenat "Corso fleuri", que tradicionalment es feia l'últim diumenge d'agost a Luchon. Aquesta ciutat va ser la que li va inspirar les seves primeres obres. El 1889 ajudat pel germà de Rosemonde, Henry Lee, va estrenar en el Théâtre Cluny la seva primera obra teatral, un vodevil en quatre actes titulat "Le gant rouge", que no va tenir molt èxit i amb el qual es va endeutar i va provocar la desavinença amb el seu pare. Es va inscriure en l'advocacia de París sense exercir mai la professió i el 1890 va abandonar els seus estudis de dret. Després d'haver pensat amb la diplomàcia, va decidir dedicar-se a la poesia, causant una nova desavinença amb la seva família.

El 8 d'abril de 1890 Edmond va contreure matrimoni amb Rosemonde, sent el padrí Leconte de Lisle i Alexandre Dumas el tutor. Aquest mateix any, als 22 anys, va començar veritablement la seva carrera literària al publicar l'editor Lemerre, la seva col·lecció de poemes "Les musardises", pagada pel seu autor sense saber-ho el mateix Rostand, segons acords secrets entre Rosemonde i Lemerre. Només 40 exemplars van ser venuts, a pesar d'això el 1911, es va publicar una segona versió de la mateixa col·lecció. El 1891 va intentar entrar a la Comédie-Française al costat de Jules Claretie el seu director, proposant-li representar la seva comèdia en un acte "Les deux Pierrots", però l'obra va ser rebutjada. Es basa en la història d'un Pierrot que plora i un altre Pierrot que riu, que tracten de seduir a Colombine. Qui ho aconseguirà? El Pierrot que riu, doncs plora al no haver estat escollit!.

 

Retrat d'Edmond Rostand.

Foto Rostand-Arnaga

 

El 1891 va néixer del seu matrimoni amb Rosemonde Gérard, el seu primer fill Maurice. Rosemonde va ser la primera lectora del seu marit, va tornar a copiar els seus escrits a mà i poc llegibles, va repetir esborradors abandonats i li va donar confiança en els llargs moments de dubte i en les èpoques més importants, ja que Rostand des del principi de la seva carrera va ser presa d'un dubte malaltís que mai el va deixar.

 


Edmond Rostand i Rosemonde Gérard, quan tenien 23 i 20 anys respectivament.

Foto Rue des Archives / RDA

 

El 1894 va néixer el seu segon fill Jean i va continuar intentant que la Comédie-Française estrenés les seves obres. Finalment aquesta va estrenar el 21 de maig de 1894 la seva comèdia en tres actes i en vers "Les romanesques", inspirada molt lliurement en l'obra "Romeo i Julieta" de Shakespeare i en la qual no es coneixen un jove que torna a casa del seu pare després de finalitzar els seus estudis i una jove sortida frescament del convent, que torna també a casa seva. Els pares, que són veïns, es detesten abominablement. El que te d'arribar, arriba i ambdós joves s'enamoren! Però, els pares veritablement no es detesten: van fingir odi perquè els seus fills no s'acostessin i quedessin presos de la seva romàntica joventut. L'obra va obtenir molts aplaudiments del públic, va ser protagonitzada per Charles Le Bargy en el paper de Percinet, Suzanne Reichenberg en el paper de Sylvette de Straforel i Fraudy com M. Straforel, acompanyats de: Leloir, Laugier i Falconnier. L'obra va permetre a Edmond Rostand conèixer a dues persones determinants en el seu èxit futur: l'actor Coquelin que anys més tard protagonitzaria el primer Cyrano de Bergerac i l'actriu Sarah Bernhardt. "Les romanesques" va ser posteriorment adaptada per a realitzar el musical nord-americà titulat "The fantasticks", dirigida per primera vegada el 1900 per George Fleming i que es representaria a Broadway i en tots els Estats Units de manera continuada a través dels temps, ostentant el rècord de permanència en escena, de tota l'història teatral.

 

Retrat d'Edmond Rostand.

Foto Wikipedia

 

Sarah Bernhardt va quedar seduïda pel jove poeta Rostand, 24 anys major que ella i que escrivia sense parar. La diferència d'edat no va permetre que la seva relació fora més íntima. Sarah estava en l'apogeu de la seva carrera, sempre a la recerca de nous talents i com també necessitava diners, "la reina de París" com se li deia llavors, va ordenar a Rostand escriure-li un paper, en la seva propera obra. Finalment el 5 d'abril de 1895, es va estrenar en el Théâtre de la Renaissance de París -la directora del qual era Sarah Bernhardt, la anomenada "veu d'or"- el poema dramàtic en quatre actes i en vers de Rostand "La princesse lointaine", en el que relata la història, situada a l'Edat Mitjana, del príncep de Blay i trobador provençal d'Aquitania, Joffroy Rudel, que ha quedat enamorat de la princesa d'Orient i comtessa de Trípoli, Mélissinde, per les descripcions que fan d'ella els pelegrins que regressen de Jerusalem. Bojament enamorat però malalt de mort, decideix marxar a Trípoli per a veure a la princesa abans de morir. L'obra s'inicia quan el vaixell que el transporta arriba a port carregat de foragits, pirates i aventurers de la pitjor espècie. Joffroy Rudel coneix a la princesa llunyana que està pendent molt més dels seus capritxos i de la seva feminitat que de les proves d'aquells que l'estimen. El príncep de Blay s'adona que el seu ideal és decebedor, que no s'ajusta als seus desitjos i que és fàcil somiar amb ella, però més difícil aconseguir-la, infinitament més difícil encara posseir-la, casar-se amb ella i fer d'ella la seva vida. Per fi la princesa s'humanitza i posa els seus llavis sobre els ulls i sobre la boca del seu amant que mor en els seus braços, encara que content per passar la seva vida perseguint el seu ideal i haver-ho sentit un instant abans de la seva mort. Aquesta tragèdia romàntica està basada en "Els trobadors" de Martín de Riquer, que va ser més tard recollida per Petrarca.

 


Retrat de Sarah Bernhardt (1844-1923) protagonitzant "La princesse lointaine".

Foto Apic/Getty Images

 

El drama èpic va ser protagonitzat per Sarah Bernhardt en el paper de Mélissinde, Lucien Guitry com el cavaller i trobador provençal Bertrand d'Allamanon, Jean Constant Coquelin com el capellà del príncep el pare Trophime, acompanyats d'un selecte grup d'actors i actrius que van interpretar els papers de: Joffroy Rudel, el mercader genovès Squarciafico, el seu metge Erasme, el cavaller de les armes verdes Comnène i aventurer al servei de l'emperador Manuel, la dama d'honor de Mélissinde Sorismonde, el mariner patró de la Nef, el mariner Trobaldo le Calfat, el mariner François le Remolar, el mariner Pégofat, el mariner Bruno, el mariner Bistagne, el mariner Juan le Portingalais, el mariner Marrias d'Aigues Mortes, el pilot, el primer, segon, tercer, quart i cinquè pelegrí, el criat de Squarciafico Nicholose, els mariners, els músics, els esclaus,... Sarah Bernhardt va perdre diners amb l'obra, però va apostar pel futur gran poeta Edmond Rostand al qui es va dir el "rei de la Belle Èpoque".

 


Quadre de Georges Jules Victor Clairin, amb Sarah Bernhardt interpretant a Mélisande a "La princesse lointaine".

Foto Wikimedia

 

El 9 d'octubre de 1909 Margarida Xirgu juntament amb Enric Borràs, va estrenar en el Teatre Principal de Barcelona "La princesa llunyana" traduïda per Lluís Via i Boada i en la qual Margarida en el paper de Melisanda, segons "L'Escena Catalana": << retrobà una d'aquelles ànimes somioses, ultaromàntiques, per a encarnar-s'hi>>. Amb aquesta estrena la Xirgu va iniciar una nova temporada en el Teatre Principal després d'haver fet un petit cicle dedicat a representar, en companyia dels germans Enric i Jaume Borràs, obres d'Àngel Guimerà, com: "Terra baixa" i "Mar i cel".

 


Margarida Xirgu protagonitzant "La princesa llunyana".

Foto arxiu germans Xirgu


El divendres sant de 1897 Edmond Rostand va estrenar en el Théâtre de la Renaissance el drama bíblic en tres actes i en vers, escrit especialment per a Sarah Bernhardt "La samaritaine", en el que relata l'episodi de l'Evangeli segons San Joan amb l'arribada de Jesús a Samaria i la conversió d'una pecadora. Sarah Bernhardt va interpretar el paper de Photina, una noia de Samaria, un districte pertanyent a la Palestina antiga, que es fa partidària de Jesús i condueix a la seva tribu sencera a la conversió al cristianisme. Sens dubte va ser l'obra en la que Rostand es va fer més místic i on el seu pensament tendeix al vers ideal.

 

Litografia de 1899 d'Alphonse Mucha, del 2º acte de "La samaritane" protagonitzat per Sarah Bernhardt.

Foto Yaneff

 

Edmond Rostand el 28 de desembre de 1897 va estrenar en el Théâtre de la Porte Saint-Martin de París el drama heroic en cinc actes i en vers "Cyrano de Bergerac" que tancava la seva primera trilogia juntament amb "Les romanesques" i "La samaritaine". Aquest drama ambientat a la França del segle XVII, presenta al poeta, soldat i espadatxí que dóna títol a l'obra, secretament enamorat de la seva bella cosina Roxana. Cyrano no s'atreveix a declarar-li la seva passió per temor a ser rebutjat a causa de la seva lletgesa, i es conforma en canvi, amb amagar-se sota la balconada de Roxana i dictar des d'allí a Christian de Neuvillette les frases d'amor que aquest -un jove maco i rude cadet procedent de Gascunya- no encerta a dirigir a la noia. Roxana s'enamora de l'autor de les cartes, però no sap que és Cyrano qui les escriu, dient-li a Christian que si bé l'amor cap a ell va començar per l'atractiu físic, ara és més la seva ànima el que ella estima. Abans de la seva mort sobre el camp de batalla, Christian demana a Cyrano confessar el seu complot a Roxana. Cyrano guarda el secret durant catorze anys. Quan ell mor anys més tard, visita a Roxana i li revela la veritat. El drama s'inicia com una comèdia, contínua com una tragèdia romàntica, segueix com un drama de capa i espasa i acaba com una elegia, en una atmosfera tardorenca i crepuscular. Cyrano és un Cid , un Nicomedes, un Don Sancho de Aragón, o un Ruy Blas. L'obra va reprendre l'orgull francès a través del carismàtic heroi, després de la pèrdua militar d'Alsacia-Lorena el 1870.

 


Retrat d'Edmond Rostand.

Foto Nndb


"Cyrano de Bergerac" va ser escrita especialment per a l'actor que la va protagonitzar, Jean Constant Coquelin, acompanyat d'un selecte repartiment d'actors i actrius que van interpretar els personatges: el cadet Christian de Neuvillette, Roxana, el comte de Guiche, el pastisser Ragueneau, l'amic de Cyrano Lebret, el capità Carbón de Caste-Jaloux, Lignière,el vescomte de Valvert i l'actor Montfleury. El temor al fracàs de Rostand amb aquesta obra, va ser tal que va arribar a reunir als seus actors uns minuts abans de la primera representació per a demanar-los perdó per haver-los involucrat en una obra tan arriscada. A partir del entreacte, la sala va aplaudir dempeus i Rostand va ser felicitat per un ministre del govern que després de la seva finalització li va lliurar la seva pròpia medalla de la Legió d'Honor per a felicitar-lo, afegint que tan solament s'estava avançant, lleugerament en el temps, amb aquesta condecoració. L'obra va finalitzar amb vint minuts d'aplaudiment ininterromput per part del públic i dames i admiradors van llençar guants a l'autor. L'obra va tenir un important èxit des de les seves primeres representacions i ha perviscut com un clàssic del teatre francès fins als nostres dies. L'obra de Rostand s'associa amb el neoromanticisme i les seves obres romàntiques van proporcionar una alternativa al teatre realista popular durant el final del segle XIX. Edmond Rostand va reviure el vell drama romàntic en vers, influenciat principalment per Alfred de Musset. El naturalisme era el moviment principal a la literatura, era l'època de Zola, però Rostand va tractar vells temes i va seguir la tradició romàntica de Victor Hugo. Rostand amb la seva imaginació va continuar més aviat amb el romanticisme de 1630, que amb el de 1820, emulant l'obra de Corneille, Scarron i Théophile.

 

Jean Constant Coquelin protagonitzant "Cyrano de Bergerac".

Foto Apic/Getty Images

 

El seu protagonista, un infortunat poeta amb un nas descomunal, va ser interpretat per molts actors famosos, com els nord-americans Richard Mansfield, Walter Hampden, i José Ferrer. Aquesta obra ha estat traduïda a nombrosos idiomes, adquirint un èxit universal i fent del personatge de Cyrano, un símbol patriòtic en tots els països on es va representar. Amb l'èxit van arribar els diners, encara que Rostand, la seva família i la de la seva dona, no eren dignes de compassió. Però amb l'èxit va venir també la glòria i els seus inconvenients: Rostand es va fer famós i una figura del "tot París" i la gent es va barallar per les seves notícies, se'l va sol·licitar a tot arreu, va respondre a les demandes sovint, oferint per aquí un prefaci, per aquí un discurs, i quan se li va deixar temps fins i tot uns poemes.

 

Retrat d'Edmond Rostand en el sofà de casa seva, el 1900.

Foto Hulton Archive/Getty Images

 

Va seguir escrivint obres teatrals i poesia, però els seus treballs posteriors no van guanyar la mateixa popularitat que "Cyrano de Bergerac". Al març de 1900 va estrenar el drama èpic en sis actes "L'aiglon" que havia iniciat la seva escriptura el 1898 i en el que relata la trista infància d'un jove malalt de gordura i fill de Napoleó, el duc de Reichstadt. El cinquè acte és sorprenent, en ell apareix el camp de batalla de Wagram amb una visió meravellosa que duu fins al límit les emocions del terror, la pietat i la grandesa. L'obra conté amb una violenta càrrega antialemanya i austríaca. Molta gent no va comprendre al Rostand pacifista d'aquesta obra i es va creure que era una revenja, quan no és més que un al·legat contra els horrors de la guerra. Rostand va ser dreyfusat tota la seva vida -recordant la condemna del capità Dreyfus el 1896- com un gran nacionalista francès. Encara que no era socialista, quan va arribar la guerra es va comportar com ells, en suport als soldats blaus.

 


Retrat de Sarah Bernhardt a Paris el 1900, protagonitzant "L'aiglon".

Foto Hulton Archive/Getty Images

 

El personatge del duc de Reichstad va ser protagonitzat per Sarah Bernhardt, a la que Rostand no havia donat l'esquena i havia dedicat versos i sonets. Durant molts anys i per tradició, el personatge del duc de Reichstadt va ser interpretat per actrius.

 

Retrat de Sarah Bernhardt a Paris protagonitzant "L'aiglon".

Foto Images Google

 

El 1901, Edmond Rostand va ser elegit membre de l'Académie Française, a l'edat de 33 anys. Trobant la seva fama i la seva publicitat no desitjada, difícil de dur, sofrint de pobra salut i malalt de pulmonia, es va retirar a la província de la seva família a Cambo, al País Basc francès. Va conèixer el lloc el 1900 al cuidar-se d'una pleuresia i immediatament va decidir instal·lar-se a Cambo-les-Bains. El 1903 va manar edificar una suntuosa mansió, vila Arnaga les obres de la qual van finalitzar el 1906.

 

Retrat d'Edmond Rostand del 1901.

Foto Farm 1

 

Per a ser feliç, cert poeta oriental va necessitar fabricar una casa -els sòlids murs de la qual parlessin del seu breu trànsit per la terra, a la posteritat-, engendrar un fill que perllongués la seva raça, i escriure un llibre que eternitzés el seu esperit. D'igual opinió va deure ser Edmond Rostand: els seus fills Maurice i Jean van assegurar la conservació del seu cognom, i Cyrano , per si sol, li va garantir l'immortalitat. En quant a fabricar una casa va aixecar una costosa vila en el cim d'un pla situat a la confluència dels rius Nive i Arnaga. Un tros del ben cuidat jardí que l'envolta és còpia afortunada del Petit Trianon versallesc. El mateix Rostand va dirigir i va compondre l'arquitectura de la seva vila, a trossos basca i a trossos bizantina. Decorada per nombrosos famosos artistes, la casa obre portes i finestres sobre uns esplèndids jardins. Les habitacions, decorades per Juan Veber, Enrique Martín, Gastón La Touche, Mlle. Dufau i altres artistes, oferixen perspectives esplèndides. El gabinet de Rosemonde el va pintar Veber amb assumptes presos dels contes de Perrault: un món extravagant i encantador d'ogres, de gnoms encaputxats, de paisatges fèrrics, on els arbres tenen formes humanes, evoquen les extraordinàries aventures de "La bella dorment del bosc" i de "Cendrillon". En aquest retir, Edmond Rostand va passar diversos anys, i el seu silenci va preocupar a l'opinió pública. La vila es va convertir en el Museu Arnaga, on a més de cuidar del llegat cultural de Rostand, una dinàmica associació organitza trobades, sortides, visites, concerts, conferències i recull l'actualitat de la regió de Cambo-les-Bains al País Basc francès.

 

Cartell del Museu Edmond Rostand a Villa Arnaga.

Foto Images Google

 

A la fi de 1902 va arribar a París la notícia que el bandejat d'Arnaga, havia conclòs d'escriure una comèdia meravellosa "Chantecler". Immediatament el gran Coquelin va prendre el tren cap a Cambo. Mme. Rostand el va rebre i li va informar que el seu marit estava malalt. L'insigne comediant va explicar el seu desig i va aconseguir veure a Rostand que es va mostrar abatut, indicant-li que en aquella obra havia posat tota la seva ànima i que només faltava corregir-la. Coquelin va agafar el manuscrit de "Chantecler" i el va llegir, afirmant al finalitzar que es tractava d'una comèdia admirable. Persuadit Rostand, li va lliurar l'obra per a la seva correcció. De retorn a París, Coquelin va llogar un teatre per a anar arreglant la posta en escena de la comèdia. Els rotatius van propagar la notícia, que al depassar les fronteres franceses, va ser recollida per la premsa de totes les nacions i va tornar a París enaltida i magnificada. Mentrestant Rostand va emmalaltir de neurastènia, però una vegada recuperat va viatjar a París per a dirigir per si mateix els assajos i decorats de la seva obra. Quan semblava que les dificultats que s'oposaven a l'estrena estaven vençudes, va morir Coquelin. Es va pensar en Le Bargy per a la seva substitució -que va estar disposat a sortir de la Comèdie-Française- però al final Rostand va lliurar la seva comèdia a Lucien Guitry. Els decorats van ser pintats per Jusseaume, Paquereau i d'Amable i els superbs vestits van costar dotze mil francs. Les plomes emprades en el vestuari van pesar nou-cents quilos i van valer més de sis mil duros. Rostand no va voler que la seva comèdia s'estrenés fins a passat el primer aniversari de la defunció de Coquelin. La nit del 7 de gener de 1910, es va estrenar "Chantecler" en el Théâtre de la Porte Saint-Martin de París i l'import de les localitats venudes per a les primeres representacions de l'obra, va ascendir a l'enorme suma de dos-cents mil francs. L'obra està inspirada en un succés ocorregut bruscament a Rostand una tarde al tornar a vila Arnaga, a l'entrar en el corral d'una casa de camperols a beure un got de llet. Mentre el servien, el poeta va examinar el lloc on estava: sobre un munt de palla i de fems havien diverses gallines, un ànec, un gos, un mirle en una gàbia... i tots semblaven sostenir un animat diàleg. De sobte les converses van cessar a l'a costar-se un impertinent i dominant gall. L'argument de "Chantecler" relata com una faisana, lleugerament ferida per un caçador, cau en el corral on impera el gall Chantecler, ben plantat i sultà. La bellesa fràgil i mimosa de la femella conquesta i rendeix la voluntat esquerpa del gall, qui, en un superb himne al sol, li descobreix el seu amor. Diversos ocells nocturns, en qui l'autor va personificar els mals instints, gelosos de Chantecler, volen exterminar-lo i per a això li preparen una emboscada, en la qual un gall anglès, d'espolins acerats, ha de donar-li mort. Chantecler, no obstant això, triomfa amb el seu enemic, i segueix a la seva faisana al bosc, on espera viure lliure d'enveges i de rancors. Una vegada allí, la femella envolupant i dominadora, vol aprisionar-lo entre els fils del seu afecte, torçar el seu avenir i impedir-li que canti. Discuteixen... Però Chantecler, més fort que Reinaldos, no oblida la sagrada missió que ha de complir sobre la terra i imposa a la seva estimada la seva voluntat. En aquesta comèdia tots els personatges són animals i el gall creu que amb el seu cant fa sortir el sol. Són només animals els personatges, perquè el lirisme d'una obra política no harmonitzava amb l'horrible prosaisme de la indumentària moderna; i per altra banda, era impossible vestir amb vestits dels segles XV i XVI a personatges que han de pensar i parlar modernament. Totes aquestes dificultats, les va declarar Rostand al periodista Emilio Berr i s'obviaven substituint els homes per animals. El primer acte de "Chantecler" es desenvolupa en un corral, el segon en una eminència des d'on s'afigura una vall i clareja, el tercer en una horta i el quart en una selva de nit. "Chantecler" és el drama de l'esforç humà en la seva lluita implacable per la vida; és el calvari del baró fort que, després de vèncer el seu rival poderós i de sobreposar-se als aguaits dels covards que l'envegen, troba la faisana, la dona emancipada, gelosa del poder i dels ideals del mascle, ideals que no comprèn i davant els quals se sent postergada.
Com en altres obres s'observa l'escassa intervenció que té l'amor en el Teatre de Rostand. A "La samaritaine" i a "L'aiglon" aquest sentiment manca per complet, "Les romanesques" més que la història de dos enamorats és una sàtira contra l'amor, a "La princesse lointaine" la passió que anima a l'ancià príncep és una mica abstracte i platònic, gairebé místic; i en el mateix "Cyrano de Bergerac", no és el Cyrano enamorat, sinó l'espiritual i heroic, el que predomina. Quelcom semblant ocorre amb "Chantecler". En va la faisana tracta de sobreposar-se a la voluntat del gall galà i dictador. Chantecler canta sempre: el seu clarí és el crit que arruixa les ombres de la terra, i allunya les estrelles sense apagar-les, i omple els camps de matisos i tira sobre els solcs l'alegria fecundant del treball: ell és qui crida al sol.

 

Quadre d'Adolphe Thomasse amb l'actor Lucien Guitry (1860-1925) protagonitzant "Chantecler".

Foto Images Google

 

"Chantecler" va desconcertar a l'auditori i als crítics, per les seves audàcies formals. A la seva estrena el "tot París" va xiular la representació i va constituir un sonor fracàs, per la qual cosa Rostand va regressar ràpidament a vila Arnaga, sense parar en la seva producció literària encara que mai més va estrenar un altre obra teatral en vida. Rostand va ser un ordenat que, com Balzac, escrivia de pressa i sempre de nit. La seva feble constitució li feia dir: <<Jo concebo molt, però no puc treballar: em canso. Pel mateix, pressenteixo que la meitat de les rondalles i dels personatges que he ideat, moriran amb mi... I, encara que treballés molt, seria igual>>.

El 1908 va publicar la pantomima en vers "Le bois sacré" i durant aquesta època va col·laborar amb la revista literària i musical dirigida per Théodore Botrel, "La Bonne Chanson, Revue du Foyer". Les relacions amb la seva dona es van degradar, tenint ambdós amants fora del matrimoni, fins que el 1913 es van separar definitivament, quedant-se cadascun amb un fill: Jean amb Edmond i Maurice amb Rosemonde. A partir de 1914 Rostand es va implicar molt, donant suport als soldats francesos a la Primera Guerra Mundial. La guerra va semblar retornar-li un caire de vida nou al poeta, desplaçant-se moltes vegades al front.

 

Retrat d'Edmond Rostand a finals de la dècada de 1910.

Foto I. Telegraph

 

El 1914 va acabar la col·lecció de poemes "Le cantique de l'aile", l'escriptura de la qual havia iniciat el 1893, encara que no va ser publicada fins a 1922. Durant els anys de la guerra, des de 1914 fins a 1918, va escriure la col·lecció de poemes "Le vol de la marseillaise", en la que va denunciar l'horror de la guerra i va pretendre animar i defensar el coratge dels herois ordinaris, encara que es tracta de versos poc realistes. La col·lecció no va ser publicada fins a 1921. Rostand va estimar al seu país i va ser un bon patriota, encara que fora en essència un pacifista. Molts pensen que els seus millors versos es troben en la belada "Les rois mages" i en el poema "Le mendiant fleuri". Edmond Rostand el 1915 i després de divorciar-se de Rosemonde, es va casar amb l'actriu Mary Marquet, nascuda el 14 d'abril de 1895 a Sant Petersbourg. El seu últim poema dramàtic "La dernière nuit de Don Juan" va quedar inacabat, però indica com el talent indubtable de Rostand podria haver madurat. Es va representar pòstumament el 1921.

Quan el 1918 es va anunciar el final de la guerra, va marxar a París per a reposar les representacions de "L'aiglon" en el festeig de la victòria i va contreure la grip espanyola, morint el 2 de desembre de 1918 a París, als 50 anys d'edat. Les seves restes mortals descansen al cementiri de Saint-Pierre de Marsella, la seva ciutat natal.

 



Tomba d'Edmond Rostand.

 

Foto Wikipedia

Encara que va escriure un total de 7 obres teatrals i 3 volums de poesia, és recordat a través dels anys pel "panache" i la poesia de caràcter heroic de Cyrano. La seva primera esposa Rosemonde Gérard va morir a París el 10 de juliol de 1953, a l'edat de 82 anys. El seu fill major, Maurice Rostand, va escriure poemes, obres teatrals com "Le procès d'Oscar Wilde" el 1935 i novel·les. Les seves memòries "Confession d'un demi-siècle" van aparèixer el 1948 i va morir el 1968. El seu fill menor, Jean Rostand, va ser biòleg i va publicar assaigs i manuals sobre biologia, a més d'un retrat satíric "Ignace, ou l'écrivain" publicat el 1923 i va morir el 1977. La seva segona esposa Mary Marquet, va morir el 29 d'agost de 1979 a París, a l'edat de 84 anys.

 

Alguns texts han estat extrets de: "Les amis d'Edmond Rostand et d'Arnaga"

 

XAVIER RIUS XIRGU

 

àlbum de fotos


tornar

Creative Commons License
Aquesta obra està subjecta a una llicència
de Creative Commons.